maanantai 26. syyskuuta 2016

Ilmainen lounas

Roots Kitchenin salaatti

Sanotaan, ettei ilmaisia lounaita ole, mutta tämä nyt melkein oli: 3,90 kuljetuksen kanssa. Tilasin Woltilla Roots Kitchenistä lounaan työpaikalleni. Rootsilla on yleensä kolme ruokavaihtoehtoa: lämmin ruoka, salaatti ja keitto. Kaikki alle kympin hintaisia. Itse päädyn yleensä salaattiin. Tällä kertaa lounassalaattina oli ”Salaattia parsa-ja kukkakaalista ja yrttisestä quinoasta sekä hummusta (g, m, v)”. Tämä oli  hyvää ja tuoreet yrtit maustoivat ruokaa ihanasti. 

Ruoka tuli todella nopeasti, olisiko mennyt 15-20 min. Lähetin matkaa sai seurata minuuttiaikataulun mukaan, joten osasin mennä ovelle vastaan. Luottokortinkin sai skannattua appsiin, niin ei tarvinnut alkaa näpyttelemään, eikä muuten osoitettakaan tarvinnut kirjoittaa, kun sovellus paikansi minut kartalla. Tämä on helppoa työpaikkaruokailua, silloin kun ei jaksa tai ehdi tehdä eväitä. Ainut lähistölläni oleva vegaaniruokapaikka, josta saa gluteenitonta ruokaa, on opiskelijaruokala, jossa saa aina jonottaa noin puolisen tuntia. 


Sain ruoan alle vitosella, koska sain tutulta promokoodin, jolla saa ensimmäistä kertaa Woltiin rekisteröityessään 10 € alennusta. Nyt kun tein oman tilauksen, sain myös oman promokoodin, jota voi jakaa eteenpäin. Oma koodini on LDYH, jota saa käyttää, mikäli haluaa kympin alennusta. Koodi pitää antaa silloin kun rekisteröityy Woltiin ensimmäistä kertaa. 

Wolt-koodi LDYH

maanantai 19. syyskuuta 2016

Mehunpuristimen valinta



Minulta on kysytty usein mitä kodinkoneita (tarkoittaen mehustimia, tehosekoittimia yms.) käytän, mutta nyt vasta saan aikaiseksi kirjoittaa niistä. Aloitan tämän postaussarjan kertomalla mehustimistani, Solostar 3:sta ja Wilfa Juicemasterista. 

Kaikkein tärkein väline HHI-ohjelmassa on kunnollinen mehukone, jolla saa puristettua mehua myös vehnänoraasta. Tärkeintä on ostaa hitaasti puristava mehunpuristin, ei nopeasti mehua tekevä mehulinko. Mehulinko ei selviä vehnänoraasta, lisäksi mehu hapettuu pyöriessään ja jotkut mallit voivat myös kuumentaa mehua. 

Puristetussa mehussa ainesten ravintoarvot säilyvät parhaiten. Mehu kannattaa kuitenkin juoda heti, korkeintaan 15 minuutin kuluessa puristamisesta. Itse puristan ison lasillisen vihermehua ja pienen (noin 0,5-1 dl) lasillisen vehnänorasmehua aamuin illoin ja juon ne heti, ennen mehukoneen pesua. Vihermehuuni tulee selleriä, sitruunaa, inkivääriä, kurkumaa, kurkkua ja herneenversoja. 

Mehunpuristimia on vertikaalisia ja horisontaalisia. HHI-mehuihin näistä sopii paremmin horisontaalinen malli. Puristimissa voi olla 1 tai 2 kairaa. Olen siinä käsityksessä, että yksikairaiset mallit on helpompi puhdistaa ja koota. Oma puristimeni on Solostar 3. Malli on yksikairainen ja horisontaalinen. Olen ostanut sen Raakapuodista, joskaan tätä mallia ei ole siellä enää saatavilla, mutta vastaavanlainen (hiukan paranneltu malli) on varmaan Solostar 4. Se näyttääkin kivemmalta kuin oma musta versioni, mutta silloin kun sen ostin, ei nelosta ollut vielä saatavilla. 

Varamehustimena minulla on Wilfan valkoinen horisontaalinen puristin. Käytän sitä matkoilla, koska se on kevyempi ja nopeampi puhdistaa. Wilfaa käytin myös sen ajan, jonka odotin uuden sihdin saapumista. Takuun (2 v) vielä ollessa voimassa Solostaristani hajosi verkko siitä sihti-osasta ja sain uuden ilmaiseksi. Jouduin kuitenkin odottamaan varaosaa noin viikon verran, jolloin oli tärkeää, että minulla oli varamehustin saatavilla. Wilfa-mehustin on kätevä puhdistaa ja siinä on hyvä hinta-laatusuhde vähemmän mehustavalle henkilölle. Mutta Wilfan mehuun jää enemmän kuituja kuin Solostar-mehuun ja lisäksi olen saanut siitä kovalla käytöllä hajoitettua sen sihdin jo pari kertaa. Käytin siis Wilfaa ennen Solostarin hankkimista, jolloin sihdit aikaa myöten hajosivat. Sain kyllä ilmaiseksi uudet tilalle, eli sikäli sain sieltä hyvää palvelua. 


Jos haluaa siis halvan ja nopeasti puhdistettavan puristimen, suosittelen Wilfaa.

Jos taas haluaa kuidutonta mehua ja tarkkaa puristusta eri säädöillä, suosittelen Solostaria.  Solostarilla saa tehtyä myös pateita yms, koska siinä tulee mukana erilaisia suuttimia.

maanantai 12. syyskuuta 2016

Vitamiinit ja lisäravinteet


Käytän niin paljon luonnollisia lisäravinteita ja vitamiineja, että tarvitsen niille dosetin, ettei joka päivä tarvitse availla montaa purkkia ja miettiä, mitä on mahtanut jo ottaa. Minulta on pari kertaa kysytty yksityisviesteillä, mitä lisäravinteita ja vitamiineja käytän ja viimeksi eräs lukija pyysi tarkkoja linkkejä, mistä ostan ja mitä merkkejä.

HHI:n mukaan tärkeintähän vitamiineissa on se, että ne ovat luonnollisia (esimerkiksi kasviksista ja hedelmistä peräisin). Keräsin lukijalleni Iherb-tilauksistani listan ja jaan sen nyt myös täällä blogissa, mikäli asia kiinnostaa muitakin. 

Tässä listaa mitä ostan iHerbistä:

Amazing Grass, Green SuperFood, Chocolate Drink Powder

Sunwarrior, Classic Protein, Raw Vegan Superfood, Vanilla

Healthy Origins, Organic Chlorella
 
Garden of Life, Vitamin Code, Raw Zinc

Paradise Herbs, Turmeric

Nature's Way, Nettle Leaf

Garden of Life, Vitamin Code, RAW D3, 5,000 IU


Garden of Life, MyKind Organics, B-12 Organic Spray

California Gold Nutrition, Curcumin C3 Complex

Now Foods, Saccharomyces Boulardii

Maine Coast Sea Vegetables, Organic

Maine Coast Sea Vegetables, Dulse


Jos käytätte iHerb-koodiani HTF016, saatte alennusta ensimmäisestä tilauksestanne.
Muistakaa tullirajat, jos ostatte iHerbistä!


maanantai 5. syyskuuta 2016

Metsä



Alkusyksy on lempivuodenaikani. Parasta syksyssä on metsä ja metsän antimet. Tänä syksynä olemme menneet monta kertaa viikossa joko töiden jälkeen tai viikonloppuna metsään koko perheen voimin. Lapsi, joka ei jaksa kävellä päiväkodista kotiin, kävelee metsässä reippaasti useita kilometrejä ja etsii innoissaan sieniä. 

Pakastin on jo ihan täynnä mustikoita, joten onneksi mustikka-aika alkaa olla ohi. Nyt ollaan kerätty kantarelleja, suppilovahveroita ja herkkutatteja. Oli hienoa nähdä, kun ruoan suhteen melko nirso poikani söi eilen ison annoksen herkkutattirisottoa itse löytämästään sienestä tehtynä.





Luin jostain, että lyhytkin oleilu metsässä parantaa immuunipuolustusta ja vähentää stressiä. Ainakin stressin vähenemisen olen huomannut itse. Syöpäkontrolli on taas tulossa ja alan jo pelätä tuloksia ihan eri tavalla kuin vaikka muutama viikko sitten. Elämä on nykyään kontrollista toiseen elämistä. Kontrollit ovat minulla puolen vuoden välein. Mitä pidempi aika seuraavaan kontrolliin on, sitä vapaammin voi hengittää ja kaikki tuntuu olevan ihan hyvin. Kun kontrolli lähenee, alkaa ahdistaa ja kaikenlaiset kivut hyökkäävät päälle. Metsäreissu palauttaa mielen aina rauhallisemmalle tasolle ja huomaa, että on elossa ainakin nyt, tällä hetkellä. Terveenä. 




Mustikka-tattari-raakapuuro

maanantai 29. elokuuta 2016

Nuudelisalaatti

Kikhernenuudelit olivat itselleni uusi tuttavuus, kun törmäsin niihin Punnitse ja säästä -liikkeessä. Näissä on ainesosina vain kikhernejauhoa, vettä ja curry-mausteseosta. Proteiinipitoisuus on 21,6 g / 100 g. 

 
 
Tein niistä nuudelisalaattia, jota otin töihin evääksi. Nuudelin joukkoon tein spiraalileikkurilla kurkku- ja porkkananuudelia, jotta sain salaattiin lisää raakoja aineksia.


Nuudelisalaatti

kikhernenuudeleita
porkkana
puolikas kurkku
kikherneitä
kevätsipulia
herkkusieniä
(vihreitä papuja)
himalajansuola
pippuri
persiljaa päälle

Kastike
sambal oelek
soijakastike
oliiviöljy
omenaviinietikka


Keitä nuudelit pakkauksen ohjeen mukaan. Paahda kikherneet kuivalla pannulla. Paista sen jälkeen sienet samalla pannulla, mutta lisää pannulle ensin oliiviöljyä ja sienten päälle himalajansuolaa ja pippuria. Spiralisoi kurkku ja porkkana spiraalileikkurilla nuudelimaisiksi. Pilko kevätsipuli. Sekoita kastikkeen ainekset kulhossa. Sekoita kaikki salaatin ainekset ja kastike sekaisin suuressa kulhossa ja anna maustua jonkin aikaa. Päälle voit ripotella yrttejä, esimerkiksi korianteria tai persiljaa. 

tiistai 16. elokuuta 2016

Hirssivuoka

Hirssivuoka

En muista, mistä olen tämän reseptin alunperin reseptikirjaani kirjoittanut. Tämä on kuitenkin hyvänmakuinen, helppo ja terveellinen gluteeniton ruoka. Olen muokannut alkuperäistä reseptiä hieman eli jättänyt muutamia mausteita ja kasvisliemikuution pois. Määrillä ei ole niin väliä, joten laitan tähän van ainesosat. Itse teen niin, että laitan kuivaa hirssiä paljon vähemmän kuin kasviksia.

Ainekset

hirssiä
auringonkukansiemeniä (rouheena)
tuoretta kurkkua pieninä paloina
parsakaalia ja/tai kukkakaalia
pari tomaattia

Liemi:
vettä
curryä (2-3 rkl)
pippuria
suolaa
(kurkumaa)
(muita mausteita)

Aluksi huuhtelen hirssin. Lasivuoan pohjalle laitan hirssiä ja auringonkukansiemenrouhetta sekä kurkunpalat. Päälle tulevat kukkakaalit/parsakaalit pilkottuna ja niiden päälle vielä tomaattisiivut. Liemi kiehautetaan kattilassa ennen kuin kaadetaan vuokaan. Lientä voi laittaa niin, että kasvikset melkein peittyvät. Sitten vuoka uuniin 190 asteeseen ja paistetaan 45 minuuttia.

keskiviikko 10. elokuuta 2016

Päivä sipsikaljavegaanina

Minulta kysyttiin edellisen postauksen kommenteissa seuraavaa:  ”Niin ja sellainen kysymys vielä, oot aikaisemmin, melkein puolitoista vuotta sitten tehnyt postauksen jossa kerrot mitä söisit yhden päivän ajan jos saisit syödä mitä tahansa (http://taistelutahto.blogspot.fi/2015/04/annoskateutta.html)
Mitä se olisi nyt?
”. Ajattelin vastata kysymykseen postauksen muodossa. 

Nykyään en enää kaipaa mitään eläinkunnan tuotteita (paitsi joskus lämminsavulohta).  En haluaisi syödä jogurttia, maitoa, juustoa enkä varsinkaan minkäänlaista lihaa. Jopa lihan näköiseksi tehdyt soija- ja tofutuotteet inhottavat minua, enkä pysty niitä jostain syystä syömään. 

Nykyään olen käynyt monissa ravintoloissa syömässä maukkaita vegaaniannoksia, joten en kaipaa oikeastaan sitäkään. Ehkä ainut, mistä olen jäänyt paitsi, on sipsikaljavegaanius. Eli viettäisin todennäköisesti sokerikuorrutetun roskaruokapäivän. En tosin tiedä, kuinka paljon pystyisin yhden päivän aikana roskaruokaa syömään, mutta kokeilisin kuitenkin. 

Tärkeää olisi myös, että mitään ruokaa ei sen päivän aikana tarvitsisi valmistaa itse. Olen aika kyllästänyt jatkuvaan ruoan ja mehun tekoon, idättämiseen jne. Pitäisin siis päivän, jossa kaikki, mitä söisin, tulisi valmiina.


Sipsikaljavegaanipäiväni olisi kutakuinkin seuraava:

Aamiainen: Tekisin aluksi jonkun marja-hedelmäsmoothien. Paljon banaania, marjoja ja mangoa. Lisäksi söisin vielä tuoreita hedelmiä ja marjoja niin paljon kuin jaksaisin. Vaikkapa kolme banaania,  persikkaa, mangoa, mansikkaa ja vadelmia. 

Lounas: Kävisin Hesellä syömässä Falafel-aterian vegaanisena (eli chilimajoneesilla). Lisäksi ostaisin toisen pussin chilimajoneesia syötäväksi ranskisten kanssa. Jos vielä jäisi nälkä, ostaisin lisäksi soijatikkuja. 

Välipala: Pure Heron vegaanijäätelöä kaksi palloa ja pala raakakakkua

Päivällinen: Kävisin pizzeriassa tai tilaisin kotiin jonkun vegaanisen pitsan.

Illalla: Vuokraisin leffan ja ostaisin leffaeväiksi sipsiä ja irtokarkkeja.