tiistai 10. marraskuuta 2015

Kasvistortillat

Tein isänpäiväksi kasvistortilloja. Jauhelihan tilalla oli chili sin carnea eli kidneypapuja maustetussa tomaattikastikkeessa. Lisukkeina oli kaikkea vegaanista, gluteenitonta ja soijatonta: valmista tacokastiketta, maissia, ituja, kurkkua, tomaattia, paprikaa, jalapenoja ja guacamolea. Guacamolen tein ihan perinteisesti.


Linssin idut olin idättänyt itse, mutta Silmusalaatin valmissekoituksen ostin valmiina. Siinä on alfalfan, parsakaalin ja apilan ituja. Olin tyytyväinen, että siinä on juuri parsakaalin ituja, koska niiden sanotaan toimivan hyvin syövän ehkäisyssä, mutta parsakaalin siemeniä on vaikea löytää mistään ainakaan niin halvalla, että niitä voisi idättää tarpeeksi usein. Silmusalaatin itusekoitusta olen löytänyt ainakin Citymarketeista ja joistakin Prismoista.

Tortillat olivat täysjyvävehnää, niitä en ottanut, vaan kokosin annokseni suoraan lautaselle. Lapseni taas söi pelkkiä tortillaleipiä, mikään muu ei kelvannut.


4 kommenttia:

  1. Anonyymi12.11.15

    Mä olen ostanut parsakaalin siemenet Ruohonjuuresta. Nehän on aika riittoisia joten en ole pitänyt hintaa niin hirveän pahana.
    Olen kasvattanut parsakaalin siemenet mullassa versoiksi asti. Iduissa taas on ikävää se kuori, joka ei oikein ota irrotakseen. Olen kylvettänyt valmiita parsakaalin ituja samalla tavalla kuin sinimailasen ituja ja sillä tavalla saanut valtaosan kuorista irti, mutta onhan siinä työtä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä! Pitääkin käydä katsomassa Ruohonjuuresta. Minä syön yleensä ne kuoretkin ja minusta noissa Silmusalaatin iduissakin on kuoret mukana.

      Poista
    2. Anonyymi14.11.15

      Täytyy munkin kokeilla niiden kuorien syömistä. Aika vahva se parsakaalin maku on kuitenkin, joten ehkä sitä kuorta ei edes huomaa..

      Ainakin Turun Ruohiksesta löytyy Germlinen parsakaalin siemeniä. Ja aina voi tilata Ruohonjuuren nettikaupasta vaikka isomman satsin kerralla:
      http://kauppa.ruohonjuuri.fi/parsakaalin-siemenet-idatykseen/GERMLI-3465511107155/dp

      Poista
    3. Pitääkin ostaa noita, kun seuraavan kerran käyn Ruohonjuuressa.

      Poista